HVAD ER FRELSENDE TRO

HVAD ER FRELSENDE TRO?

 og Han derfor blev forladt af Gud Matt. 27,46: Og ved den niende time råbte Jesus med høj røst: »Elí, Elí! lemá sabaktáni?« – det betyder: »Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?«

og Han døde så i vort sted!

Det jeg altså ønsker er at advare imod er at føle sig frelst uden nøje at sikre sig, om det man tror og følger, er hele Jesus, eller bare noget af Ham (måske den del, der kildrer ørerne), det er ikke uden grund at Paulus skriver således til menigheden i 2. Kor. 13,5: Ransag jer selv, om I er i troen! Prøv jer selv! Ved I ikke, at Jesus Kristus er i jer? Ellers står I ikke jeres prøve.

Spørg dig selv om hvor meget eller lidt man kan skære fra eller lægge til uden at komme ind under fordømmelsen i Åb. 22,18-19. Tør du overhovedet eksperimentere med det?

Hvis du tør, så får du det endelige svar på dommedag, men da er det for sent at korrigere for evt. fejltagelser!



OM AT VÆRE ZODEK:

Læser man Bibelen på grundsprogene støder man på det hebræiske udtryk ”Zodek”.

Det betyder ”at være ret på den”, en person, der er Zodek er en Zadik, og forklaringen er at man skal være en zadik for at være retfærdig. Man kan godt være zodek uden at være retfærdig, men man kan ikke være retfærdig, hvis man ikke er zodek (derfor går Paulus så meget op i den sunde lære). Du kan få det uddybet

ved at klikke her




MEN HVAD ER SÅ

FRELSENDE TRO?

Jesus siger i John. 16, 8-9 sådan om talsmanden (Helligånden): når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom.  Om synd: at de ikke tror på mig; (Understreg-ningen er min)

Når jeg spørger et menneske: ”hvorfor tror du ikke på mig?” så mener ikke "hvorfor tror du ikke på at jeg findes" nej jeg jeg mener "hvorfor tror du ikke på det jeg siger?" Og det er egentlig det synd er: At sætte spørgsmålstegn ved Guds ord.

Frelsende tro er ikke bare en intellektuel accept af at Jesus døde en stedfortrædende død i vores sted for senere at genopstå fra de døde. Det tror katolikker også, men de er ikke bibeltro kristne, for de tror at de bliver frelst ved hjælp af sakramenter og bodsgerninger, og de har lagt megen menneskelære oven i Guds ord. De hævder at paverne er ufejlbarlige når de udtaler sig om læremæssige ting, så hvis der er uoverensstemmelse imellem det de siger, og Bibelen, så er det det de siger, der egentlig er Guds ord . Nej det Gud spejder efter er om vi sætter lid til Hans ord, og Hans ord alene!

Derfor siger Jesus i Johs. 14, 23-24: "Den, der elsker mig, vil holde fast ved mit ord, og min fader vil elske ham, og vi skal komme til ham og tage bolig hos ham. Den, der ikke elsker mig, holder ikke fast ved mine ord. Og det ord, I hører, er ikke mit, men Faderens, som har sendt mig."

Og Jesus siger yderligere i Johs. 8,51:

Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der holder fast ved mit ord, skal aldrig i evighed se døden.«

 Siger jeg at man skal være højt uddannet teolog med en fejlfri dybdegående forståelse for alle detaljer i Guds ord (Bibelen) for at blive frelst? Nej jeg sige bare at frelse forudsætter at man aldrig nogensinde siger til sig selv eller andre, som slangen (djævelen) Sagde til Eva: ” Har Gud virkelig sagt, at I ikke må spise af træerne i haven?” Den fysiske frugt på kundskabens træ er et billede på vildledende åndelig føde, som tiltaler menneskers stolthed og iboende ønske om at være sin egen herre og gud.

Vi læser i 2. Kor. 5,4 - 5:mens vi bor i teltet, sukker vi besværede, fordi vi ikke vil klædes af, men klædes på, så det dødelige bliver opslugt af livet. Og den, som har sat os i stand til det, er Gud, der gav os Ånden som pant.

Den, der er født af Gud har altså fået Helligånden (sandhedens ånd, som minder os om alt hvad Jesus lærte), og Helligånden vil med sikkerhed advare det menneske det bor i, når vedkommende bliver udsat for vildledende tale (usund åndelig føde) Det kræver ikke en høj teologisk uddannelse, bare villighed til at høre efter når Helligånden advarer, og handle derefter.


Og så er må vi til slut også lige tale lidt om, hvad en frelsende tro gør ved et menneske, og hvilken indflydelse den har på vedkommendes livsførelse:

Det hebræiske ord for tro betegner en tro, der fører til handling. Det er sikkert forklaringen på at Jesus siger i Matt. 7,16-17: På deres frugter kan I kende dem. Plukker man druer af tjørn eller figner af tidsler? Sådan bærer ethvert godt træ gode frugter, og det dårlige træ dårlige frugter.

Hvis man kommer til et træ, der bærer appelsiner, så vil man jo ikke konkludere at det er et æbletræ, og et menneske, der lever et liv, der bringer ære til Gud, er højest sandsynligt en genfødt kristen, hvorimod den, der lever et liv, der vanærer Gud højest sandsynligt ikke er en genfødt kristen der elsker Guds ord. og som derfor er Jesu medarving til Guds rige. Jesus siger jo i Matt. 5,16:Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene.

Alle, som kender Bibelen bare en lille smugle, ved at intet menneske bliver frelst af gerninger! Alligevel siger Jesus i Matt. 25, 31-46:Når Menneskesønnen kommer i sin herlighed og alle englene med ham, da skal han tage sæde på sin herligheds trone. Og alle folkeslagene skal samles foran ham, og han skal skille dem, som en hyrde skiller fårene fra bukkene; fårene skal han stille ved sin højre side og bukkene ved sin venstre. Da skal kongen sige til dem ved sin højre side: Kom, I som er min faders velsignede, og tag det rige i arv, som er bestemt for jer, siden verden blev grundlagt. For jeg var sulten, og I gav mig noget at spise, jeg var tørstig, og I gav mig noget at drikke, jeg var fremmed, og I tog imod mig, jeg var nøgen, og I gav mig tøj, jeg var syg, og I tog jer af mig, jeg var i fængsel, og I besøgte mig. Da skal de retfærdige sige: Herre, hvornår så vi dig sulten og gav dig noget at spise, eller tørstig og gav dig noget at drikke? Hvornår så vi dig som en fremmed og tog imod dig eller så dig nøgen og gav dig tøj? Hvornår så vi dig syg eller i fængsel og besøgte dig? Og kongen vil svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig. Da skal han også sige til dem ved sin venstre side: Gå bort fra mig, I forbandede, til den evige ild, som er bestemt for Djævelen og hans engle. For jeg var sulten, og I gav mig ikke noget at spise, jeg var tørstig, og I gav mig ikke noget at drikke, jeg var fremmed, og I tog ikke imod mig, jeg var nøgen, og I gav mig ikke tøj, jeg var syg og i fængsel, og I så ikke til mig. Da skal også de sige til ham: Herre, hvornår så vi dig sulten eller tørstig eller fremmed eller nøgen eller syg eller i fængsel, uden at vi hjalp dig? Da skal han svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I ikke har gjort mod en af disse mindste, det har I heller ikke gjort mod mig! de skal gå bort til evig straf, men de retfærdige til evigt liv.« Jesus siger ikke her at mennesker bliver frelst fordi de gør barmhjertighedsgerninger, nej Han fortæller at Han kan se hvilken slags ”træer” de er ud fra deres handlemåde (deres frugter). Er de gode sande kristne, eller er de bare kulturkristne eller religiøse kristne, der bare siger Herre Herre til Jesus? Jesus sagde i Matt. 7,21-23:

Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!

Erik Metaxas gav på et tidspunkt en god undervisning om den side af det kristne budskab. Den undervisning kan du se  ved at klikke her.

Gud sagde til den første Adam at han ville dø hvis han spiste af træets frugt. Alligevel gjorde han det og  døde (og alle hans efterkommere med ham). Da alle døde på grund af denne enes uretfærdighed, så kan alle få livet på grund af ét menneskes (Kristi) retfærdighed. Det ser vi af Rom. 5,15: men det forholder sig ikke med nådegaven som med faldet; for døde de mange på grund af den enes fald, er Guds nåde og gave så meget mere kommet de mange rigeligt til gode ved nåden i det ene menneske, Jesus Kristus.

Gud har altså besluttet at den, der tror på Ham bliver frelst fordi han i modsætning til den første Adam har en uforbeholden tro på Gud. Det blev for eksempel regnet Abraham til retfærdighed at han troede Gud.

Jesus er Guds ord inkarneret (i menneskelig skikkelse), så at tro på Jesus er det samme, som at tro Gud på ordet (altså at tro det Gud siger), og at gøre det, fører til retfærdiggørelse.  Jesus forklarede Nikodemus at man bliver frelst ved tro på Jesus.

Og Han sagde så videre til Nikodemus i Joh. 3,14: Og ligesom Moses ophøjede slangen i ørkenen, sådan skal Menneskesønnen ophøjes,

 

Guds straf over de ulydige israelitter i ørkenen var at sende giftslange ind iblandt dem,  men som et billede på frelse ved tro på Jesus, så gav Han dem en måde at redde livet på for dem, der var blevet bidt af en slange: en slange lavet af kobber blev sat op på en træstang, og den, der blev bidt af en slange skulle blot se på kobberslangen for at overleve biddet, men det var selvfølgelig en tro på Guds løfte, der fik folk til at se på slangen, og det var jo egentligt ret specielt at man skulle se på en slangefigur for at blive frelst fra et slangebid, men det er i sig selv et billede på at vi skal tro på at Jesus blev og hængt op på et trækors, og gjort til synd, som er det vi bliver renset for ved at tro på Jesus.

Jesus var endnu ikke korsfæstet på det tidspunkt da Han talte med Nikodemus og der blev da heller ikke sagt til Nikodemus at han blot skulle tro på Jesu død og opstandelse for at blive frelst. Nej det, der kræves for at blive født på ny (blive retfærdiggjort) er at tro på Jesus i Hans egenskab af at være Guds ord (hele Guds ord). Mange ønsker at indsnævre frelsende tro til det at tro at Jesus døde og opstod for os syndere, men det er en menneskeskabt indskrænkning af frelsesbudskabet.


 NB: Jeg siger ikke at korset er ligegyldigt!!

Jeg ved at nogle nu vil anklage mig for at nedtone korsets betydning, men nej tværtimod: Korset er absolut nødvendigt for frelse!

Hvorfor?

Jo Rom. 6,23 siger: For syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre.


  Synder et menneske bare én gang i sit liv, og det gør alle, så er han uretfærdig og så står han til evig død og fortabelse, og kun en retfærdigs død kan betale hans skyld.

Jesus døde for os alle, så det gælder at enhver, der tror på Guds ord (Jesus) derved dør og opstår sammen med Ham ( det er det dåben symboliserer! Den der åndeligt  er afgået ved døden ved troen på Jesus bliver symbolsk begravet, når han dukkes under vandet, og han genopstår symbolsk, når han kommer op af vandet).


  Så korset ER Guds kraft til frelse, men stadig: Bibelen siger intet sted at vi frelses alene ved at tro at Jesus døde og opstod for os, nej, vi må tro på ”hele pakken”  (gør vi ikke det, tror vi på en anderledes Jesus, som Paulus advarer om i  2 Kor. 11,4: I finder jer jo kønt i, at der kommer nogen og prædiker en anden Jesus end ham, vi prædikede, og at I får en anden ånd end den, I fik, og et andet evangelium end det, I tog imod.


Vi må sikre os at vi tror på alt hvad Jesus står for, og kun det (hele Bibelen fra første sætning i 1. Mosebog Til sidste sætning i Åb. 22), og vi må ikke tillade at mennesketanker sniger sig ind og forurener Guds ord, eller som Paulus udtrykker det i Kol. 2,8: ”se til at ingen fanger jer med filosofi og tomt bedrag, der bygger på menneskers overlevering, på verdens magter og ikke på Kristus”.


 

Derfor lyder det som noget af det første i Bibelen i 5. Mos. 13, 1:Alt det, jeg befaler jer, skal I omhyggeligt gøre. Du må ikke føje noget til og heller ikke trække noget fra. Og lidt længere fremme i vers 2-4:

Hvis der fremstår en profet eller en, der har drømmesyner, hos dig, og han giver dig et tegn eller et varsel,  og det tegn eller varsel, han har givet, indtræffer, og han siger: »Lad os følge andre guder, som du ikke før har kendt, og dyrke dem,«  da skal du ikke lytte til, hvad den profet eller den, der har drømmesyner, siger. Det er Herren jeres Gud, der sætter jer på prøve for at få at vide, om I elsker Herren jeres Gud af hele jeres hjerte og af hele jeres sjæl.

Og i vers 5-6:  

Herren jeres Gud skal I følge, ham skal I frygte, og hans befalinger skal I holde, ham skal I adlyde, ham skal I tjene, og ham skal I holde fast ved. Men den profet eller den, der har drømmesyner, skal lide døden, for han har prædiket frafald fra Herren jeres Gud, som førte jer ud af Egypten og udfriede dig af trællehuset. Han har villet lede dig bort fra den vej, som Herren din Gud har befalet dig at vandre ad. Du skal udrydde det onde af din midte.

Og så videre i vers 7-12: Hvis din bror eller din søn eller datter eller din kone, som du elsker, eller din nærmeste ven i hemmelighed prøver at lokke dig og sige: »Lad os gå hen og dyrke andre guder,« guder som hverken du eller dine fædre har kendt,  men som dyrkes af de folk, som bor rundt omkring jer, enten nærved eller langt borte, over hele jorden,  da skal du ikke give efter for ham og ikke lytte til ham. Vis ham ingen barmhjertighed, og skån ham ikke, dæk ikke over ham,  men slå ham ihjel! Du skal være den første, der løfter hånden mod ham, når han skal dræbes; derefter skal resten af folket løfte hånden.  Du skal stene ham til døde, for han har forsøgt at lede dig bort fra Herren din Gud, som førte dig ud af Egypten, af trællehuset.  Hele Israel skal høre om det og blive bange, og man skal ikke mere begå så ond en handling hos dig.

Her bliver vi med meget stærke ord advaret imod at dyrke andre guder (afguder) end Bibelens Gud, og en anderledes Jesus, end den Jesus, som Bibelens sunde lære definerer er en afgud, og da Jesus er Guds ord, der blev menneske, så er det at ændre lidt i Guds åbenbarede ord det samme, som at lave en anderledes Jesus.

Og Bibelen slutter med følgende advarsel i  Åb. 22,18-19: Jeg vidner for enhver, der hører profetordene i denne bog: Føjer nogen noget til dem, vil Gud tilføje ham de plager, der er skrevet om i denne bog, og trækker nogen noget fra ordene i denne profetiske bog, vil Gud fratage ham hans del i livets træ og i den hellige by, som der er skrevet om i denne bog.

Mange klamrer sig desværre til den overbevisning at bare jeg tror at Jesus døde og opstod for mig, så er alt andet ligegyldigt, og at jeg så kan forholde mig til resten af Bibelens åbenbaring, som det passer mig, men jeg er ret sikker på at de bedrager sig selv, for det Gud efterlyser er at vi tager imod kærlighed til sandheden, og sandheden er defineret således i Salm. 119,160: Summen af dine ord er sandhed, og alle dine retfærdige bud gælder i evighed.

Det gælder altså om at tro helheden (det hele) og ikke bare et udsnit, som man selv eller andre har ”plukket" ud af helheden


TROR MAN HELHEDEN,

SÅ TROR MAN OGSÅ PÅ KORSETS KRAFT!

for korset er med i helheden og er en central del af helheden. Men fokuserer man alene på korset, så tror man ikke på helheden. Korsets kraft består i at Jesus blev gjort til synd derved at vores synd blev lagt på Ham,